בזבוז זמן ב-Football Manager. מה זה אומר? כמה מכם משתמשים באופציה הזו? אם לשאול, סביר להניח שרוב המנג'רים יענו את אותה התשובה: "בזבוז זמן זה כשהקבוצה מושכת זמן בקרנות, בכדורים חופשיים ובכל הזדמנות אפשרית". רובנו משתמשים בהוראת בזבוז הזמן כשאנחנו מנסים לחזור מפיגור (נוריד את בזבוז הזמן), או כשאנחנו מנסים לשמור על יתרון (נעלה את בזבוז הזמן). בפועל, לבזבוז זמן יש פעולה הרבה יותר משמעותית. מה ההבדל בין בזבוז זמן וקצב משחק? קצב המשחק (Tempo) מגדיר את המהירות בה הכדור יימסר מרגל לרגל במהלך התקפה. שימו לב שהדגש הוא על "התקפה" - קצב המשחק לא בא לידי ביטוי כשהכדור נמצא אצל הבלמים שלנו או כשאנחנו מניעים אותו במרכז המגרש. כשהקבוצה מבצעת מהלך התקפי כלשהו, כשיש הזדמנות להתקפה, כשהקבוצה מבצעת צירוף התקפי כלשהו, אז קצב המשחק נכנס לפעולה. כשמגיע מצב כזה, הכדור יימסר במהירות מרגל לרגל או שהוא יימסר בסבלנות, עם עצירות - תלוי בקצב המשחק שהגדרתם, מהיר או איטי. אביא לכם דוגמא ממשחק שלי. באחד מהמשחקים שבהם הקבוצה שלי הייתה פייבוריטית לנצח, היריבה התגוננה עמוק בחלק המגרש שלה. במילים אחרות - בונקר. המטרה שלי הייתה ללחוץ אותם באזור רחבת ה-16 שלהם, בלי שהשחקנים יגמרו את ההתקפה בבעיטה מפוקפקת או כדור עומק חסר סיכוי. בשביל שהרעיון הזה יצליח, העליתי את קו ההגנה (כדי שהנעת הכדור תהיה בחלק המגרש שלהם ולא שלי), הוריתי לקבוצה לשחק רחב מאוד (כדי למתוח את ההגנה ולרווח אותה), והורדתי את ההרמות לווינגרים ולמגנים שלי, כי הרחבה הייתה מלאה בשחקני הגנה. סגנון המשחק הנבחר היה רגיל, כדי שנניע את הכדור ולא ניפטר ממנו מהר. המנטליות ההתקפית של המגנים שלי גרמה לכך ש-7, לפעמים אפילו 8 שחקנים היוו חלק פעיל מההתקפה, קרוב לאזור הרחבה שלהם. למרות זאת, הקבוצה המשיכה לבעוט בעיטות מיותרות ולמסור מסירות התקפיות כשלא באמת הייתה הזדמנות טובה. זה גרם לכך שהלחץ של הקבוצה שלי התבזבז ללא מטרה, ולא עשה יותר מדי חוץ מלעייף את השחקנים. בשלב הזה, העליתי את בזבוז הזמן לגבוה. זה גרם לכך שהשחקנים שלי התעכבו עם הכדור מעט - לא יותר מדי, רק מעט. למרות זאת, אם הייתה הזדמנות טובה בהתקפה, הם לא התעכבו כלל. יחד עם זאת, זה גם גרם לכך שאיבדנו יותר כדורים. הורדתי קצת את בזבוז הזמן (הקו הכי גבוה של בזבוז זמן ב-sometimes). התוצאות היו נפלאות. הבעיטות הפזיזות נעלמו (הן נעלמו עוד כשהעליתי את בזבוז הזמן לגבוה), ויחד איתן גם איבודי הכדור. ביחד עם ההוראה לא להרים כדורים, מה שקרה זה שהשחקנים התמסרו מחוץ לרחבת היריבה, ניסו מדי פעם ריצות פנימה, ואם הן לא הצליחו, אז המשיכו להתמסר. (יש לשים לב שזו התוצאה בסגנון משחק רגיל. בסגנון משחק התקפי, זה לא יעבוד כך). בקצרה: עם בזבוז זמן גבוה, הקבוצה מחכה להזדמנויות לפני שהיא מתחילה לייצר התקפה. ברגע שההתקפה מתחילה, קצב המשחק וההוראה שבחרתם בו נכנסים לפעולה. דוגמא: קבוצה שמונחית ע"י המנג'ר לשחק על מסירות קצרות, קצב משחק גבוה ובזבוז זמן גבוה. כשהיא תשלוט בכדור, בהתחלה היא תניע אותו ב"סתמיות", מסירות קצרות ואיטיות לרוחב וגם אחורה. כשהשחקנים ימצאו פירצה או ינסו להתחיל התקפה, קצב המסירות יוגבר משמעותית. גם ההפך נכון. אם בזבוז הזמן נמוך, הקבוצה לא תתעכב בהמתנה להזדמנויות או לפירצות - היא תנסה ליצור אותן בעצמה בכל מקרה. מעבר לקצב וסגנון המסירות, אספקטים אחרים במשחק יושפעו גם כן. אחוז המסירות המוצלחות, המרחק שהשחקנים רצים והכושר בו יסיימו את המשחק יעלו גם כן. יחד איתם צפוי לעלות אחוז השליטה בכדור. מנגד, כמות ה"התנגשויות"/תיקולים בין שחקני היריבה לשחקנים שלנו צפויה לרדת, כמו גם לחץ מהיר ואינטנסיבי על היריבה, שצפוי ליהיות איטי ומתון יותר. בזבוז זמן נמוך הוא, כמובן, לא אפשרות פסולה - יש קבוצות ושחקנים שיהיו יעילים מאוד עם סגנון משחק כזה. אבל בד"כ, קבוצה שמשחקת ללא בזבוז זמן ועם קצב משחק גבוה, צריכה להיות קבוצה מוכשרת שיודעת איך ליצור מצבים בשליש האחרון של המגרש. קבוצות מוכשרות פחות שמשחקות ללא בזבוז זמן בדרך כלל "כופות" את ההתקפות שלהן על המשחק, מה שמסתיים פעמים רבות באכזבה.
מתורגם מתוך פורום SI
|