הפרומו לקראת החשיפה המתוקשרת של המשחק החדש Football Manager 2009 מציג את תמונתו של צ'ה גווארה. מה הקשר בין צ'ה גווארה, המהפכן הקובאני, לבין משחק המנג'ר התמים Football Manager 2009? מה שמקשר בין השניים הוא ככל הנראה המילה "מהפכה". צ'ה גווארה הוא אחד הסמלים הגדולים ביותר למהפכה ו-Football Manager 2009, כך מראים הסימנים, יביא איתו מהפכה גדולה לסדרת המנג'ר. איזו מהפכה? רק בערב של יום רביעי נדע את התשובה. אבל ככל הנראה צפוי שינוי משמעותי וגדול בנוסחה המוצלחת של הסדרה הותיקה.
צ'ה גווארה, איש המהפכה
הגרסאות האחרונות בסדרת משחקי Football Manager הביאו עימן חידושים ותוספות אך לא היה בהן כל שינוי מהפכני ומשמעותי. בכל עונה שודרג הסקין של המשחק, נוספו כמה אפשרויות, גדולות (שיחות מחצית, קבוצות בת) וקטנות יותר (יום אוהדים, מערכת "יועץ", תפריט מועדפים) אבל שום דבר לא היה מהפכני ושינה את הצורה שבה אנחנו משחקים במשחק. Football Manager 2009 כנראה יהיה המשחק שיביא את השינוי הגדול, יעשה רעידת אדמה בעולם משחקי המנג'ר ויפתיע את מעריצי המשחק.
המהפכה הקודמת
המשחק הקודם בסדרה שהביא עימו מהפכה היה Championship Manager 4 (או כפי שכולם מכירים אותו - CM4). כן, באותה תקופה משחקי המנג'ר של חברת SI עוד נקראו Championship Manager (רק ב-2004 שונה השם ל-Football Manager). עד למשחק הזה, משחקי Championship Manager היו מזוהים בעיקר עם כתוביות הטקסט ששידרו את המשחק, צורה מיושנת ו"משעממת" להציג את מהלך המשחק אך ממכרת ונוסטלגית. Championship Manager 4 הגיח לעולם ושינה את הכל.
בסוף שנת 2001, כאשר SI הודיעה על עולם ה-CM הבא, על המשחק שהולך להיות "קפיצת המדרגה" הגדולה ביותר בסדרה, על משחק חדש לגמרי שייכתב מחדש (בלי להתבסס על קודמו), יעוצב מחדש ויציג ממשק משתמש חדש, והכי חשוב - יכלול לראשונה אפשרות לצפות במשחק בצורה גרפית - בקהילת המשחק היה רעש גדול. CM4 היה המשחק הראשון בסדרה בו ניתן לראות את מהלך המשחק בעזרת מנוע דו ממדי (2D) שמציג עיגולים זזים בתור שחקנים, אך לא כולם אהבו את הרעיון. אנשים היו רגילים לקרוא כתוביות ולדמיין את המשחק, באופן לא מפתיע גם הגישה של מפתחי המשחק ב-SI מספר שנים לפני כן הייתה נגד הצגה גרפית של המשחק, אך כנראה שגם הם הבינו שצריך להתקדם ושמנוע דו מימדי רק יתרום לחוויה.
בסוף 2002, מיד לאחר שפורסם הסרטון הראשון שהציג את מנוע הדו מימד של CM4, הפורומים וקהילות המנג'ר ברחבי האינטרנט רעשו - כמעט כולם כעסו על כך שהורסים את הנוסחה המנצחת של המשחק, שמנסים להיות יותר מדי חדשניים ושמקלקלים את הדמיון שהיה כל כך דרוש במשחקי CM הקודמים. משפטים כמו "אני שונא את העיגולים האלו!", "מה זה?! זה נראה כמו מבט של ציפור על משחק כדורגל" וכמובן "הרסו את המשחק!" היו נפוצים מאוד בתקופה שלאחר הצגת המשחק. CM4 ללא ספק שינה לגמרי את האופן שבו משחקים והיווה את המהפכה הגדולה ביותר בסדרת המנג'ר אבל המעריצים הותיקים פשוט לא יכלו לסבול את העובדה שהנוסחה המיושנת והמוכרת תוחלף ע"י דבר חדש שעשוי להיות טוב יותר. מפתחי המשחק בחברת SI טענו שהשינוי הוא רק לטובה ושלא נצטרך יותר לדמיין מה קורה על המגרש, אלא נוכל לראות את התנועות, את המהלכים ואת תזוזות השחקנים בעצמנו. יותר מציאותי ומדויק, כך טענו.
http://downloads.sigames.com/download/261.zip">הסרטון שעשה את כל הרעש (38 מגה)
Championship Manager 4 היה המשחק המצופה ביותר של שנת 2002 (בה היה אמור לצאת במקור) למרות ששוחרר במרץ 2003, הטירוף סביבו היה חסר תקדים. הוא הפך תוך כמה ימים למשחק הנמכר ביותר בבריטניה ובמדינות רבות באירופה - בעיקר בעקבות הוספת המנוע הגרפי החדש 2D שעשה את כל הרעש. אגב, מהפכה נוספת שהביא עימו CM4 והייתה רלוונטית בעיקר לנו, מעריצי הסדרה בישראל, הייתה הכללתה של הליגה הישראלית, לראשונה בתולדות הסדרה.
CM4 - מבט של ציפור
כמובן שלאחר שחרורו של CM4 ומשחק ההמשך שלו CM 03/04, רוב מעריצי הסדרה הבינו כי מהפכת ה-2D הייתה נחוצה וקידמה את המשחק בצורה משמעותית. אמנם CM4 היה כישלון מבחינה איכותית, כיוון שהיו בו המון באגים והוא לא היה מלוטש מספיק כדי לצאת לחנויות, אך הפאטצ'ים ששוחררו וכן משחק ההמשך CM 03/04 תיקנו את הרושם השלילי. בגרסאות הבאות, שנקראו כבר תחת המותג החדש Football Manager, מנוע המשחק הדו מימדי שופר באופן ניכר ולאף אחד כבר לא היה ספק בו וגם לא חשק לחזור למצב הקודם של כתוביות טקסט בלבד.
ומה צפוי לנו ב-Football Manager 2009? האם המהפכה שלו תהיה גדולה או קטנה יותר מה-2D? על המהפכה של FM 2009 נדע רק ביום רביעי בערב, באמצעות סרטון מושקע בן 15-20 דקות שיציג את החידושים הגדולים במשחק החדש, שכפי הנראה יהיו גדולים מאוד. אם יש לכם השערות וניחושים - תנו בתגובות וחזרו ביום רביעי כדי לבדוק אם ניחשתם נכונה.
|